Galoppombyten

Bild jag tog under GHS tidigare i år

I förrgår hjälpte Peter Härnstam till och red Black Ingvar i ca 45 minuter, för att lära honom lite byten. Vi (jag, tvilling och pappa) har i och för sig redan gjort ett par rena byten, men det har mest känts som tur snarare än att Ingvar förstod kommando liksom.. Hursom så fick han till en del byten, och det såg så fint ut så när han red! Kommentaren mot slutet var "Ja, motorn är det ju inget fel på.." Haha, nää, true that!

Jaja, nu får vi se om vi kommer någonvart med byterna hursomhelst! Herregud, skäms ändå lite - Ingvar är ju hela 13 år, och vi tar inte tag i det här förrän nu! Han har ju i och för sig gjort lite byten när vi stod  hos Tord Börjesson, när han hoppade honom. Men då var det ju alltså mer "hopp-byten", om ni förstår..

Well well, vi får se! Vore annars väldigt tacksam för bra övningar när man skall börja lära sig byten! Och det är alltså inte bara hästen som är nybörjare på detta, utan jag också :)

10 kommentarer:

Calinne sa...

Hej!
Jag hade aldrig gjort riktiga byten förut (annat än i hoppningen) och inte min häst heller. Vi lärde oss tillsammans utan tränare eller så.

Min hästs svåra varv är vänster så jag började träna från vänster till höger.
Jag red helt enkelt över ridbanan - halvhalt - flytta bak den nya ytterskänkeln och tryck till, vrid huvudet åt vänster om du ska byta till höger (så blir viktfördelningen rätt).
Sen gäller det att tajma när i språnget man byter då för att det ska bli rätt.
Först var ju inga byten rena (såklart) utan vi började så och det funkade så länge. Sedan var det bara att träna vidare och nu är de faktiskt helt okej, dock inte alltid rena.

En annan grej är att komma ihåg att släppa fram den nya galoppen i tygeln så man inte blir fast vid att ställa den till det nya varvet. Det är lättare för den att byta om den är ställd utåt ( i det nya varvet under bytet), för då blir bogen fri.

För oss funkade det!
Tilläggas bör också göras att hon är väldigt känslig och förstår mig väldigt bra, hon är också väldigt framåt. Så lite fick jag gratis :)

Matilda Holmström sa...

SV: Härligt, vilka datum skulle ni vara intresserade av? :)

Matilda Holmström sa...

SV: Flera dagar, sköta bloggen istället för mig eller hedlin :)

Matilda Holmström sa...

SV: Vilka dagar var det ni var intresserade av? Hittar inte kommentaren, haha...

Matilda Holmström sa...

SV: Ser helst att ni bloggar hela perioden, blir så svårt att hålla reda på alla annars (x

Anonym sa...

Hej!
Jag undrar om du säljer designer och hur mycket de kostar i så fall? De designer du har gjort till twolivesonepassion är bland de snyggaste jag har sett! Skicka gärna ett mail; greta.granholm@live.se
/ Greta

Matilda Holmström - Utlottning på bloggen! sa...

SV: Vore super om du kan kolla upp det :)

Malin sa...

Vad otroligt fint du både fotar och tecknar (såg en bild via dressyrmupparna)! Kolla gärna in min hästblogg - malinkfredriksson.blogg.se

Elizabeth sa...

Åh! Blir lika glad varje gång ja går in på en ny dressyrblogg!! =D Underbar bild!

Unknown sa...

Hallå! Gör du designer? Dina designer är verkligen grymma! :-) Svara gärna i min blogg!
www.koulutuuppari.blogspot.com

PS Lottar just nu ut en John Whitaker väst, passa på vettja :-)

/RL

Skicka en kommentar